fredag 21 april 2017

Kristina Digman på teckningsmuseet i Laholm

I Laholm finns Nordens enda teckningsmuseum. De har över 20 000 teckningar i sina samlingar.  Museet finns i den gamla brandstationen med en fin tillbyggnad som vetter ut mot Lagan. Laholm är för övrigt en charmig småstad, väl värd ett besök.
Där visas nu, till och med den 14 maj, ett urval av Kristina Digmans vackra bokillustrationer. Hon har illustrerat en rad andra författares verk såsom Sanna Töringe, Ulf Nilsson, Katarina Genar och Åsa Lind. Mest känd är hon kanske för de böcker där hon står för både ord och bild. Jag tänker på de underbara böckerna om Flora.


 Den senaste heter Floras naturpyssel. När jag öppnar den och börjar bläddra så vill jag genast ge mig ut i naturen, samla in och börja skapa. I utställningen finns inspirerande exempel med mycket humor.
Tillsammans med Flora visar Kristina Digman på allt det vackra i vår natur, ofta små detaljer som det är så lätt att bara traska förbi.
Kristina Digman har fått en rad utmärkelser för sitt arbete med ord och bild.




Jag var helt uppfylld efter att ha vandrat flera varv i utställningen. Den gav mig även inspiration till att snart starta upp en sorts tävling i biblioteket där eleverna ska lämna in sina egna naturtavlor eller naturpysslor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.