tisdag 21 februari 2017

Youtubers och böcker

Jag läste en intressant artikel om detta ämne i söndagens Sydsvenskan. Du kan läsa hela artikeln här.
Summa summarum är att ungdomar idag inte nöjer sig med att dyrka sina idoler på avstånd, som många av oss som växte upp på 1900talet gjorde, utan de interagerar via kommentarsfälten och när det är mässor, eller som de möts IRL så är det självklart att hälsa, ta en selfie mm.

PewDiePie och Clara Henry var bland de första med att ge ut böcker, men  har på senaste tiden följt av fler populära Youtubers som Kissie och Therese Lindgren.

En spännande utveckling som artikelskrivaren upptäckt, som jag missat, troligen för att jag inte direkt är i Youtubergenerationen, är att nu börjar det dyka upp boktips på vloggarna! Här är en spännande utveckling tycker jag! Fenomenet kallas Booktubers, dvs Youtubers som tipsar om böcker. De är stort i USA och tydligen på frammarsch även här i Sverige. Misslissibel och Clara Holmberg är två som vloggat mer om böcker än smink på sistone, och det är väldigt roligt! Jag kastade mig ut på Youtube och här är ett smakprov av Clara Holmberg.


Skolbibliotekarien Klara Önnefält har länge filmat sina boktips, så jag passar på att tipsa om hennes nya sida här också!


1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.