fredag 31 mars 2017

Tagen med storm

En av böckerna som beställdes på årets bokrea var Tusen och en chans av Annabel Pitcher. Den beställdes till Korsbackaskolans bibliotek. Jag tyckte om framsidan och handlingen verkade spännande. Det handlar om en tjej, Zoe(som egentligen heter något annat) som skriver brev till dödsdömd man i Usa. Hon har hittat mannen, Mr.Harris, på nätet och bestämmer sig för att det ska bli han som får läsa hennes historia. Han sitter i fängelse i väntan på att hans dom, dödsstraff, ska verkställas. Zoe har också mördat och skulden äter upp henne.
Boken är skriven i brevform och i ett ganska långsamt tempo, kapitel för kapitel, får man ta del av Zoes historia. Vem är det hon har mördat och varför?
Boken handlar om kärlek, svek och hemligheter. Det  är inte bara Zoe som bär skuld, något tynger även hennes mamma. På kvällarna kan Zoe höra sina föräldrar bråka och hon är rädd för att de ska skiljas.
Det är en mycket välskriven ungdomsbok, och jag tror att många högstadieelever kommer att få glädje av den. Vilken historia- läs den!
Annebel Pitcher har även skrivet Min syster är i tusen bitar. Den boken har jag ännu inte hunnit läsa, men där är på min lista. Efter att ha läst Tusen och chans så är mina förväntningar höga! Har du läst den?


            

1 kommentar:

  1. Läste den under ett sommarlov medan jag grät många tårar. Vilken kärlekshistoria!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.