torsdag 30 mars 2017

Hästböcker

Det är ganska många år sedan nu som vi semestrade på Gotland. Min yngsta dotter hade precis börjat läsa första delen i serien Rackastallet, Bara min av Linn Hallberg. Snart var boken utläst och det var bara att leta upp närmsta biblioteksfilial och gå in och låna nästa del. Så här fortsatte det nästa del lånades på ny filial osv tills alla fem delarna var utlästa och då var semestern slut. Som ni förstår var det inte mycket av Gotland som min dotter upplevde.
Kanske är det därför som serien finns kvar på skolbiblioteket där jag jobbar trots att den inte alltid varit så mycket utlånad under de senaste åren. Nu har böckerna hittat en ny läsare som ivrigt gått till hyllan för att låna del två, Egen häst. Till slut kom hon till mig och undrade varför den aldrig fanns inne. Genast reserverade vi den från ett av de andra skolbiblioteken och nu kändes väntan lång. En eftermiddag när jag skulle gå hem hörde jag mitt namn ropas över hela skolgården. Hade boken kommit och jag svarade med tummen upp. Nu ekade nästa fråga över gården, "När börjar du imorgon?

Och klockan åtta nästa morgon stod hon där och mötte upp mycket  nöjd och glad. Sådana stunder känns jobbet alldeles extra roligt.

I senaste numret av Bladen brinner, en alldeles underbar podd om barn och ungdomsböcker, ägnades en god stund till att hylla hästboken som genre. Lyssna gärna! På poddens webbplats finns dessutom en diger lista på hästböcker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.