måndag 15 september 2014

Den elaka vikarien, del två


 
Efter att ha läst kommentarerna till mitt förra blogginlägg om Den elaka vikarien vill jag ha följande sagt.

Nej jag tycker inte någon är en dålig förälder som läser den här boken för sitt barn, tvärtom. Men då har du som förälder valt boken i en bokhandel eller kanske på folkbiblioteket.

 Situationen på ett skolbibliotek ser lite annorlunda ut. Där måste jag vara den  ställföreträdande föräldern eftersom alla barn lånar på skolans bibliotek.
Jag tycker inte att det skulle hjälpa att flytta över den till de äldre elevernas hyllor, vilket jag vet vissa bibliotek har valt att göra. Det är inte förbjudet att botanisera fritt i biblioteket bland hyllor och skyltningar.

Och nej jag skäms inte ett dugg över att ha valt bort boken. Det ingår i varje bibliotekaries arbetsuppgifter att (för)kasta större delen av det som ges ut. Vi, tillsammans med pedagogerna, ska göra det urval som lämpar sig bäst för stödja arbetet i skolan.

 Den elaka vikarien har diskuterats i många sammanhang och jag är absolut inte ensam om att  ogilla den. Jag har stött på åtskilliga bibliotekarier, författare och pedagoger som delar min åsikt.
Att det finns många som gillar boken har jag också förstått. Jag tycker också det är positivt med den diskussion som boken gett upphov till. Så tråkig världen hade varit om vi alltid tyckt lika!

 Och Anders ... du får väl skriva en ny bok, med titeln Den elaka bibliotekarien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.