måndag 4 januari 2021

Världar under vatten av Elin Nilsson

 


Jag hoppas att ni haft sköna juldagar och ett fint nyårsfirande. Nu kan vi äntligen  lägga året 2020 bakom oss och blicka framåt mot 2021. Vem vet vad detta året har att erbjuda? 
En bok som jag läst under julen och vill dela med mig av är Världar under vatten av Elin Nilsson. Boken består av sju noveller vilka är bra var och en på sitt sätt. 
Du får bland annat läsa om Aleks som kommer hem från semestern och inser att bästa kompisen blivit tillsammans med tjejen som Aleks är kär i.
Du får möta Hedda som sviker och vänder bästa vännen ryggen, när denna egentligen behöver henne som mest. 
Du får möta Frans som försöker hantera att hans föräldrar ska skiljas.

Livet serverar oss olika sorts problem och oavsett ålder så tampas vi med våra känslor inför dessa. Om att bli bli bortvald eller övergiven, eller att vara den som överger eller väljer bort. Två sidor av samma mynt, men upplevelsen är väldigt olik beroende på vilken sida av myntet man befinner sig. 
Detta tycker jag att Elin Nilsson skildrar väldigt väl. Hon målar upp och beskriver händelser med ett detaljerat  och träffsäkert språk, vilket gör det svårt att inte vilja läsa vidare. 
Jag ser fram emot att läsa mer av denna författarinna. 
Boken är lämplig från ca 10 år och uppåt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.