torsdag 21 mars 2019

Världspoesidagen

Gabriel Jönsson på Hven
Idag är det Världspoesidagen och jag har varit inne hos femmorna och pratat om poeter och läst dikter. Jag startade med den skånska poeten Gabriel Jönsson. Gabriel Jönsson föddes på ön Hven mitt i Öresund i slutet på 1800-talet. Hans dikt Vid vakten eller Flickan från Backafall är välkänd och har också tonsatts. Denna dikt läste jag för eleverna.

... Luften är kryddad av tusende salvor, men jag ger bort dem var endaste en.
Mot att få vandra bland Backafalls malvor, allt medan månen går vakt över Hven.

Karin Boye
Sedan fortsatte jag med Karin Boye som de flesta redan kände till. De har arbetat med poeter och några av eleverna hade fått läsa mer om och berätta för de andra om Boye. Hennes korta och sorgsna liv verkar intressera eleverna. Jag valde att läsa inledningen på den episka dikten I rörelse.

Den mätta dagen, den är aldrig störst. Den bästa dagen är en dag av törst.
Nog finns det mål och mening i vår färd - men det är vägen, som är mödan värd.


Mårten Melin

Diktstunden avslutades i nutid med fantastiska Mårten Melin. Mårten skriver inte bara bra böcker utan är, i mitt tycke, också en mycket duktig poet och han har varit på författarbesök hos femmorna. Han skriver dikter som barn kan ta till sig och har en möjlighet att förstå (de tyckte att Boyes och Jönssons dikter var svåra). Jag läste flera dikter för eleverna ur Melins diktböcker Du är ett moln och Ett värmeljus i din skalle.

Diktböckerna fick ligga kvar i klassrummet eftersom eleverna i nästa vecka ska fortsätta med diktskrivning.

Kanske kan de hitta inspiration till sitt eget skrivande bland Mårten Melins fina vardagspoesi!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.