fredag 16 november 2018

På tal om Astrid Lindgren...

... så blev jag mycket berörd av artisten Stor som är med i årets upplaga av "Så mycket bättre" på TV4.

Stor tolkar en av Linnea Henrikssons låtar, "Säga mig". Han har gjort om texten till sin egen och berättade innan den framfördes att han skrivit låten till sina systrar. Systrarna är de som hållit honom "flytande" när livet varit tufft, jobbigt och svårt. Stor berättade fint och mycket berörande om sina systrar. Precis innan han började sjunga sa han att han hade klippt in systrarnas favoritfilm i sången.

När vi sedan så småningom i låten hörde Astrid Lindgrens berättarröst från filmen "Ronja Rövardotter" var det många tårar som började rinna, så även mina.

Så här sa Linnea Henriksson själv om framträdandet:

– Att han samplar in Ronja Rövardotter, där brast det för mig. Ronja, Pippi, Lotta på Bråkmakargatan och alla de här Astrid Lindgren-karaktärerna som jag har gått hand i hand med på gatorna i Halmstad och känt att när man inte riktigt vet vart man ska, så har man haft de där jättestora personerna vid sin sida, säger Linnea Henriksson. (Aftonbladet 2018-11-03)

Att förstå hur mycket Astrid Lindgren har betytt och betyder än idag för så många människor går bara inte.

Lyssna ordentligt och njut!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.