fredag 9 november 2018

100 år sedan

För mig är begreppet "För hundra år sedan" förknippat med en tid där människorna levde som i "Lilla huset på prärien", bondesamhälle och självhushållning. Jag inser att det är dags att ändra synen på det då det på söndag är 100 år sedan freden äntligen kom till Europa efter det drygt fyra år långa kriget som då kallades "Det stora kriget" och som orsakat stor förstörelse och mycket lidande.

Förra sommaren var jag och min familj på semester i Belgien och det var omöjligt att missa det faktum att Belgien var skådeplatsen för många strider under kriget. Minnesbyggnader, minnesmärken, kyrkogårdar och museum fanns överallt. Vi besökte bla "In Flandern Fields Museum" i Ypre där krigets effekter illustrerades i mycket välgjorda utställningar. Bland annat så kan du se bilder på ett nästan utplånat Ypre precis efter krigsslutet, och får följa den fantastiska uppbyggnaden av staden, till i princip som den såg ut innan kriget.
Ett annat minnesvärt ögonblick var när vi traskade i bevarade skyttegravar och insåg hur klaustrofobiska och leriga de var den dagen då solen ändå kikade fram emellan molnen då och då och fåglarna kvittrade i träden. Bara tanken att behöva vara där i strid och på vintern är inte lockande!

För att uppmärksamma fredsdagen så har jag samlat några böcker som jag skyltar med under veckan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.