torsdag 24 maj 2018

Författarbesök på Rinnebäcksskolan

Idag har författaren Thomas Halling varit på Rinnebäcksskolan och träffart alla tvåor. Vilken härlig dag jag har haft! Jag har varit med i alla tre klasserna och är så otroligt stolt och glad över "mina" fantastiskt duktiga, pålästa, aktiva, frågvisa och väl förberedda elever! Vilket gäng! Det är så roligt att vara med i alla klasserna för inget klassbesök är det andra likt. Eleverna har olika frågor som ger Thomas  ingångar till andra berättelser. Thomas har ett makalöst fint samspel med eleverna, de är helt uppslukade av vad han säger och gör.


Några frågor som återkom i alla klasserna fanns det givetvis!
-Hur lång tid tar det att skriva en bok? -Lite olika, en kapitelbok ca 3 månader, en novell ca en månad, en Ollebok ca 1 vecka.
- Hur mycket pengar tjänar du? -Också olika beroende på bokens tjocklek, och så får han 1 krona varje gång någon lånar en av hans böcker på biblioteket.
-Hur gammal är du? -56
-Vilken är din första bok? -Tass, tass,tass, smyg, smyg, smyg
Hur många böcker har du skrivit? - Snart 90 st.

Några lite ovanligare frågor dök också upp.
-Vilket är ditt favorit Marabouchoklad? - Japp med jordnötssmak
-Vilken skostorlek har du? -46
-Var jobbar du? -I lägenheten eller på ett café
-Kan du skriva handbollsböcker? -Nej, jag kan för lite om handboll

Jag ser fram emot nästa gång!

Frågor från 2B



Ett axplock av Thomas böcker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.