söndag 13 maj 2018

Vandringsbibliotek


Böcker bör finnas "överallt" om du frågar mig. Därför blir jag så glad när jag hittar nya små boksamlingar på de mest överraskande ställen.
Jag har precis varit iväg på en liten semestertur till Ardéche i Frankrike. Den sista vandringen slutade i Lagorce, en fin liten by där husen klättrar upp mot höjderna. Vädret var soligt och varmt och vi avslutade vandringen med svalkande bubbelvatten och kaffe på ett av byns caféer. Precis utanför fanns en gammal telefonkiosk som för länge sedan upphört att vara just det. Nu istället ett perfekt litet vandringsbibliotek där jag gissar att människor i byn och andra som passerar tar en bok eller sätter dit en. Kanske att även byns bibliotekarie har något med det hela att göra,
för på dörren fanns ett litet vackert handskrivet anslag om vikten av böcker och med upplysning om när byns bibliotek håller öppet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.