måndag 30 januari 2017

Vad en bok kan betyda.

I helgen har jag suttit på läktaren och följt min vuxna dotters matcher i Roller Derby. De vann båda sina matcher och ligger bra till i Elitserien.
Det är god stämning  och en kommer lätt i samspråk med andra. Bredvid mig satt Amidala och hennes familj. Hon drömmer om att få börja spela i juniorlaget och väntar spänt på att Malmö Crime City Rollers nya träningslokal ska bli klar. Matchen blev en upplevelse och inte nog med det, hon fick en fin tröja med lagets logga på av föräldrarna.
Jag undrade naturligtvis hur hon blivit intresserad av sporten. Svaret kom blixtsnabbt, av en bok. Snart hade vi kommit fram till att boken hon läst är Roller Girl som jag skrivit om tidigare HÄR på Bubbel. Inte nog med att hela familjen fanns på plats i publiken. Lillasyster har också blivit intresserad och ska också börja träna.


När Amidala fyllde 11 år bakade hon sin egen födelsedagstårta. Designen är hennes egen, det är en Roller Derbybana med flera åkare ute på banan.



Tänk vad en bok kan inspirera till! Det har ju diktatorer genom tiderna insett och många gånger har bokbål brunnit med "förbjuden " litteratur.

På väg hem från matchen funderade jag på vilka böcker som betytt mycket för mig. Om jag stannar vid mig själv som vuxen blir det Gun Britt Sundströms, Maken som gett mig värdefullt stöd i viktiga värderingar. Vidare Marit Paulsens, Natten är min egen. Den gav mig styrka under jobbiga år och lärde mig att vända på tanken till något positivt. Sist men inte minst  Italo Calvinos, Klätterbaronen som värnar om drömmarna och gör det omöjliga till möjligt.
 Nu bollar jag till mina bibliotekariekollegor, vilka är era viktigaste böcker?

5 kommentarer:

  1. Tunström, Juloratoriet. För mystiken, det underbart vackra språket och den sorgliga historien som ändå inger hopp.
    Tranströmers dikter. Alla hans dikter är bra men speciellt Romanska bågar, Minnena ser mig och Mina ansikten
    Bergenström, Annas mat stora kokbok. Toppenbra recept marinerade med mina egna minnen kring många av rätterna.
    Sedan finns det ett antal fler såklart...

    SvaraRadera
  2. Jag har svårt att komma på någon bok som förändrat mig sådär speciellt mycket, men att läsa så mycket som jag gjort under min uppväxt har definitivt format mig. Jag har alltid fascinerats av historiska romaner och gillar fortfarande både böcker och TV-serier/filmer som utspelar sig i en förfluten tid. De böcker som lever starkast i mitt minne från min barn/ungdom är nog God natt Mister Tom och En liten kärlekssång av Michelle Magorian, Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson och Maria Gripes böcker. Men även Jerusalem och Kejsaren av Portugallien av Selma Lagerlöf, Utvandrarserien av Vilhelm Moberg, Stekta gröna tomater av Fannie Flagg osv osv osv. Av de senaste fem vuxenböckerna jag läst är nog fyra historiska.

    SvaraRadera
  3. Alberte serien av Cora Sandel, är den som först dyker upp i mitt huvud. Har återvänt om och om igen till dessa böcker, som jag alltid har kunnat hämta styrka ur. Vågar Alberte så vågar jag..böckerna är en sorts utvecklingsroman i delar, som beskriver dottern till en högt uppsatt man i Nordnorge i slutet av 1800 talet. Alberte är på alla sätt "hopplös", hon kan inte vill inte inordna sig. Långsamt växer insikten om att det är konstnär hon skall bli. Sedan under barndomen, Det blåser på månen, ABC boken av Lennart Hellsing. I tonåren Gravkamrarna i Atuan av Jean M Auel, fick mig att upptäcka fantasy. Ulrike och kriget och Ulrike och freden av Vibeke Olsson. Senare Doris Lessing, Suzanne Brögger osv

    SvaraRadera
  4. Jag har alltid läst, mycket, ofta och gärna, men har svårt att välja ut böcker! Det är faktiskt nästan det värsta jag vet :) Men, av de böcker som jag läste som ung så står Bröderna Lejonhjärta och Agnes Cecilia, en sällsam historia av Maria Gripe ut i neonskrift. Jag grät floder när jag förstod att jag aldrig skulle få följa Skorpans och Jonatans vidare äventyr i Nangilima. Agnes Cecilia tycker jag är lika bra nu som då. Harry Potter gjorde att jag fick upp ögonen för fantasy, vilket jag är väldigt glad över, så många äventyr jag fått uppleva genom olika bokkaraktärer! Så är det den där boken som jag alltid återvänder till när jag behöver det, en ganska liten och oansenlig bok som alltid får mig på bra humör igen. Den har följt mig i snart 25 år, men jag berättar inte vad den heter, då kanske magin försvinner...

    SvaraRadera
  5. Oj!! Kul att läsa om er läsning o vad ni läst! För mig har också läsningen överlag betytt mycket, att läsa mycket, få välja fritt. Jag läste mycket som barn, det var det bästa jag visste. Jag läste allt jag fick tag på, allt från texten på mjölkkartonger :) men helst böcker med mycket fantasi eller historia. Allt om Sherlock H, Narnia, Trolkarlen från Oz, Tolkien, Maria Gripe, Astrid Lindgren, Ursula K Le guin, Anne på Grönkulla, klassiker och gärna mytologiska sagor. Fantasy! Älskade även serier: Tintin, Lucky Luke, Asterix... samt alla böcker om Biggles och Hjortfot. En favoritbok hette Den vita vargen, om en pojke som reser med sin vita varg genom vildmarken, den biblioteksboken glömde jag på en träningsresa med min idrottsklubb. Bibliotekarien förlät mig! En annan hette Hundstjärnan av Wynne Jones.
    Viktigaste boken på senare tid för mig är alla böcker som får mig att må bra, men också dåligt. Att läsa Axelssons Jag heter inte Miriam, det var tufft och den försvinner aldrig från mitt inre...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.