onsdag 11 december 2019

Terminsavslutning med Bokklubben på Rinnebäckskolan

Idag hade Linda och jag terminens sista Bokklubb. Dagens diskussioner handlade om Mårten Melins serie Spöksystrar. Det fanns mycket att säga om dem! Hur kommer det sig att alla döda inte blir spöken? Får en göra vad som helst bara för att nån är taskig mot en? Hur kan spöket Maj ha kläder på sig och ändå bli osynlig? Hur kan en gissa färger utifrån svartvita illustrationer? ”De är roliga, men kunde varit lite läskigare.” Vi upptäckte också ett par stereotyper och pratade om ännu fler. Så olika humor vi har, någon tycker de är jätteroliga, medans någon annan vill ha mera tydliga skämt. Nio stycken kom och avslutade tillsammans med Linda, mig, Nila, Maj och de andra. Nästa bok i serien kommer ut i april nästa år, och det är ju snart! Många längtar!

Ett år har vi hållit på och så många roliga, spännande, läskiga och välskrivna böcker vi har läst! Först ut förra december var Kristina Ohlssons trilogi om Eldsala som börjar med Zombiefeber. Andy Griffiths serie om Trädkojan gav många skratt, Pax fick mig att gråta, i Handbok för Superhjältar hejjar jag på Lisa och Skogens systrar ger mig rysningar när jag tänker på att bada i skogssjöar.
Höstens böcker har varit serieböckerna Amulett och Lou som läses otroligt mycket, den spännande serien om Jack, där Jack i Göteborg kom ut precis när vi hade haft bokklubben, Zombiedjur där vi noga läste sidorna om hur djuren mötte sitt tragiska öde, Nikkis dagbok och Max Crumbley och nu sist Spöksystrar.
Inte att förglömma besöket av Ylva Hällen som var en succé!

Det som glädjer mig är att vi kunde svara nej på frågan: Är detta den absolut sista bokklubben?  Vi kör vidare nästa termin med nya bokserier!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.