tisdag 13 februari 2018

Källkritik i tidningstexter


Jag har precis varit ute i skolans treor och jobbat med källkritik. Det blir lättare med de yngre eleverna att starta i skönlitteraturen, tycker jag.
Därför hade jag med mig Dödens bröder av Åsa Lind med illustrationer av Johan Unenge. Det är Opus Olsson som är huvudperson och en väldigt nyfiken kille. Han har upptäckt att vaktmästaren är borta och efter att ha hört några samtal och själv kommit på en del har han kommit fram till att Vaktis nog är kidnappad. Opus kompis Elena hjälper honom att bena upp bevisen. Hon gör en lista över vad de verkligen vet och vad de bara tror. Opus tycker nog att listan blev onödigt kort.
Efter att ha läsberättat denna inledning går vi över till tidningstexter. Jag har med mig artiklar ur Åtta sidor och SvD Junior som vi ska jobba med.


Eleverna läser i par och sen funderar vi på vad vi vet och vad vi bara tror. Är det något av det vi tror som det går att ta reda på? Så jobbar vi oss igenom artikeln och därefter kan de arbeta mer självständigt med nästa text.
Det är så många "nyttigheter" som kommer med i de här resonemangen. Hur letar en på en karta?. Men va ligger inte Norrbotten längst ner! Varför heter det egentligen lappuggla? Jo fjädrarna ser ut som lappar, den har lappar i näbben, ansiktet är platt som en lapp... Aha, så smart säger de när sanningen uppdagas. De ställs även inför dilemmat att hela artikeln kanske bara är bluff och båg och hur kollar en sånt?
Både jag och eleverna tycker att det här är kul och de känner sig klokare när jag lämnar klassrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.