måndag 5 november 2012

Prinsessan och mördaren

Magnus Nordin har skrivit en hel del ungdomsböcker, vi har alla hans böcker på Tolvåkerskolan. Jag har läst många av hans böcker – de flesta trodde jag. I förra veckan plockade jag ihop böcker till ett bokprat om deckare och hittade då ”Prinsessan och mördaren” av Nordin. En bok jag helt missat, jag har inte läst den och jag kan inte komma ihåg att jag sett den eller läst om den förut. Denna bok kom ut 2003, den är alltså nästan tio år gammal.

Boken börjar med en händelse där en kille, Fredrik, blir misshandlad mycket allvarligt. Mannen som misshandlar honom lämnar Fredrik på en soptipp i tron att han är död men Fredrik lyckas överleva men misshandeln har satt djupa spår hos honom. Han fungerar inte normalt längre, han vill inte gå ut och träffa kompisar, han sitter mest hemma i föräldrarnas källare och tänker.

Boken fortsätter med en berättelse om några tonåringar; Nina, Jajje, Marcus och Lenita. Nina har precis flyttat och börjar i en ny klass där hon lite oväntat blir kompis med Lenita – klassens statustjej. Nina är smickrad av Lenitas vänskap men förstår att hon inte kan lita på henne helt. I klassen går också Marcus, Ninas granne som hon har blivit bra kompis med. Plötsligt hittas en kille mördad i stan, Nina vet vem den mördade killen är och tycker allt är mycket obehagligt. De två historierna om Fredrik och om Nina och hennes kompisar vävs nu ihop och det är mycket, mycket spännande. In i det sista är det oklart vem som är mördaren!

Jag är glad att jag hittade ”Prinsessan och mördaren”. Denna bok är helt klart en av Magnus Nordins bästa deckare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.