fredag 11 maj 2012

Don't judge a book by it's cover

Jag har precis läst Trasig Soppa av Jenny Valentine och jag gillar! Jag gillar inte omslaget och inte titeln MEN boken är riktigt, riktigt bra. Det var en lärare här på skolan som tipsade om boken, så jag blev nyfiken och läste, och det är jag glad för. Trasig soppa handlar om Rowan som bor med sin mamma och sin lillasyster Stroma. Brodern Jack dog för ca ett år sen och mamman är djup deprimerad och det är Rowan som får ta hand om lillasystern, handla, laga mat osv. Hon känner sig tyngd av allt ansvar men vill ändå inte berätta för sin pappa trots att han är snäll. Så ja, detta är ännu en bok där ett barn bär upp en vuxen, ännu en bok som tydligt visar hur jobbigt det är för barn i den situationen. Rowan försöker hela tiden täcka upp för mamman och även ta hand om henne. När Rowan träffar Harper i en affär börjar allt förändras. Han ger henne ett negativ – som han envist påstår är hennes och genom detta får Rowan flera nya människor i sitt liv. Dels Harper som hon först träffar på av en slump, och sen lär känna och blir kär i. Men även Bee som hjälper henne framkalla negativet och delar med sig av sin familj – Pappa och lilla Sonny. Men Bee har en koppling till Jack som inte Rowan känner till som för dem ännu närmare varandra. En fin bok om sorg, vänskap, den första kärleken, att behöva växa upp alldeles för snabbt och att finna sig själv. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.