torsdag 24 maj 2012

Bloggutmaning

Här kommer mina svar till Sofias bloggutmaning!

1. Om du bara skulle läsa en bok om och om igen i hela ditt liv. Vilken skulle du välja utifrån de böcker du läst nu?
En bok är ju extremt svårt och som Sofia säger tråkigt. Det får nog bli tre; Juloratoriet (Tunström) för det vackra språket, Orakelnatten (Auster) för en berättelse med många lager och Flugan och Evigheten (Nesser) för det filosofiska resonemanget. Usch inte bra, tre manliga författare…

2. Vilken författare skulle du vilja ha som vän?
Svår fråga. Jag tror att jag skulle vilja bli kompis med Suzanne Collins (Hungerspelen) och Becca Fitzpatrick (Fallen ängel). Jag är imponerad över att de lyckas skriva böcker som har blivit otroligt populära för både ungdomar och vuxna

3. Av de böcker du läst som blivit filmatiserade, vilken är den sämsta filmatiseringen?
Det är nog Juloratoriet som blev en förfärligt sorglig film. När jag läser boken tycker jag att det trots allt är en vacker och hoppfull berättelse.

4. Hur ser du på framtiden för den fysiska bokens överlevnad?
Pappersboken kommer att finna kvar i min livstid tror jag nog men vi kommer att blanda upp den mer och mer med elektroniska böcker.

5. Originalspråk eller översättning?
Jag läser helst mina böcker på svenska

6 Hur väljer du vilka böcker du ska läsa?
Jag läser allra mest barn- och ungdomslitteratur eftersom jag jobbar som skolbibliotekarie. Då försöker jag varva böcker för både yngre och äldre barn men jag inser att jag ändå läser mer ungdomsböcker än barnböcker. När jag väljer böcker privat går jag mycket på tips från kompisar, tidningar eller bloggar. Det blir fler böcker av svenska författare än utländska.

7. Hur många olästa böcker har du egentligen i din bokhylla, och hur lång tid skulle det ta för dig att läsa alla?
Jag har en del olästa böcker, men jag ska snart läsa dem. Bara jag får lite mer tid…

9. Din favoritbok från när du var yngre?
Favoritböcker från barndomen: Allrakäraste syster (Lindgren) och Tordyveln flyger i skymningen (Gripe)

10. Om du skrev en bok, vad skulle den handla om?!
Jag skulle vilja skriva en berättelse med många lager och historier som hänger ihop på något finurligt sätt.

11. Vilken bok önskar du att du skrivit?!
Kanske någon av Shaun Tans böcker. Tänk om man kunde illustrera så fantastiskt!

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.