torsdag 10 maj 2012

Bara jag vågar

Det här är första boken av Siri Spont (psed.) som jag har läst. Jag har märkt att hennes bok, Utan djur så dör jag, är populär och lånas ut mycket. Den hamnade högt i omröstningen i Bokjuryn. Tilda bor på landet i en liten by. Dalarna gissar jag på. Hemma finns det djur, en sjuk hund som hon måste gå ut med varje dag och så är det hästarna som ska fodras och ridas. Tilda är en tjej som inte är helt säker på sig själv men ändå lever med en grundtrygghet runt sig. Det är gott om spökiga hus och seanser med Anden i glaset. Livet är inte så enkelt, tycker Tilda, det är besvärligt med kompisrelationerna, en storasyster som både är bäst men även himla taskig. Vem kan man lita på och varför måste Marcus överhuvudtaget finnas?! Det som jag tycker är bra med den här boken är att den skildrar en vanlig vardag som många kan känna igen sig i. Att det krånglar med kompisarna, för så är det ju ofta. Att personerna känns levande med både fina och fula sidor. Och att Tilda bor på landet i en liten by hänvisad till de och det som finns där. En verklighet som skildras allt för sällan i barnböcker. Jag tror att även den här boken kommer att få många läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.