lördag 2 maj 2020

Internationella Harry Potterdagen

Idag är det Internationella Harry Potterdagen och den uppmärksammas världen runt. Varför är den då den 2 maj och inte på Harrys födelsedag 31 juli kan en ju  undra. Jo, slutstriden på Hogwarts stod den 2 maj så därför firas den dagen.

Berättelsen om den föräldralöse Harry Potter har förtrollat barn och vuxna sedan första boken "Harry Potter and the  Philosopher's Stone" kom ut i juni 1997. Jag, som bestämt mig för att fantasy inte var något för mig efter att ha försökt läsa "Sagan om ringen", föll som en fura när jag lyssnade på Krister Henrikssons uppläsning av boken i min Sony Walkman. Sen läste jag böckerna så fort de kom ut på engelska, och sen en gång till på svenska för att inte missa nåt. Filmerna gillar jag också! Nu väntar jag med förtjusning på julen varje år då jag önskar mig de illustrerade utgåvorna som Jim Kay gör med bravur!

På sidan https://www.wizardingworld.com kan du fördjupa dig i allt som har med Harry Potter att göra, men även stifta bekantskap med Newt Scamander och hans värld.

Jag kommer att fira dagen med att återlyssna på första boken igen. Kanske ser jag filmen också :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.