tisdag 14 april 2020

Min bror heter Jessica



https://www.adlibris.com/se/bok/min-bror-heter-jessica-9789132211195John Boyne har skrivit många böcker för barn och ungdomar. Bland annat en av de mest lästa böcker på högstadiet just nu, nämligen Pojken i randig pyjamas. Denna bok och även hans Pojken på bergets topp är böcker som utspelar sig under andra världskriget. Båda dessa böcker är mycket bra, spännande och välskrivna ur ett barns perspektiv.

För några veckor sedan fick jag boken Min bror heter Jessica i min hand. Även denna bok en ungdomsbok skriven av John Boyne. Detta är en helt annan typ av bok. Den utspelar sig i nutid och i London. Huvudpersonerna är de två bröderna Sam och Jason.


Sam ser så mycket upp till sin storebror Jason. Jason är populär, duktig på fotboll, har bra studieresultat och alla vet vem han är. Sam upplever sig själv som Jasons motsats. Han är blyg och osäker, mycket på grund av svår dyslexi som gör att det är svårt för honom i skolan. Jason hjälper Sam att läsa och han har mycket större tålamod än både mamma och pappa som oftast blir irriterade på Sam när läsningen hakar upp sig. Sam är också mobbad, allra mest av en granne David som är på honom var och varannan dag.


 En dag samlar Jason, mamma, pappa och Sam och berättar att han har en hemlighet. Hans hemlighet är att han känner att han inte vill eller kan vara en kille längre. Han vill vara en tjej istället!


Jasons nyhet slår ner som en bomb i huset! Sam förstår ingenting. Ska Jason bli hans storasyster? Mamma och pappa tror att det är en tillfällig tonårsförvirring som kan gå över med viss hjälp av en psykolog. Och det viktigaste av allt för Jasons föräldrar är att detta inte kommer ut. Jasons mamma är minister och har i många år arbetat för att bli vald till ledare för partiet och därmed premiärminister. Hon han inte ha en son som genomgår könsbyte! Eller?


Min bror heter Jessica är ytterligare en mycket bra ungdomsbok av John Boyne. Boyne skriver om ett viktigt ämne utan pekpinnar eller utbildande syfte. Min bror heter Jessica läser man för att boken är välskriven, spännande och för att man vill veta hur det kommer att gå för Sam och Jason och för hela familjen som hamnar på kollisionskurs med varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.