torsdag 28 juni 2018

Guldkompassen

Jag har några elever som behöver många boktips och även om jag läser mycket så har jag inte läst riktigt alla böcker i biblioteket, än... 

"Guldkompassen" av Philip Pullman är en bok som jag hållit i många gånger, men jag blev lite avskräckt av filmen med samma namn, eftersom att jag tyckte den var lite rörig. Boken är inte helt enkel att komma in i heller, men väldigt snart är jag helt fast i äventyret som Lyra och hennes vänner råkar ut för. Det blir väldigt spännande och tidvis farligt för Lyra som lär sig mycket om sig själv och andra under resans gång. Lyra är en klok tjej med huvudet på skaft, vilket innebär att hon klarar sig ifrån många bekymmersamma situationer. Det som är lite besvärligt för mig är närheten till den verkliga världen, fast författaren ändrar namn en smula på saker och ting. För min läsupplevelse hade det varit bättre att antingen ha helt andra namn på saker och företeelser, eller behålla de riktiga namnen. Där är en ju olika som tur är! I sommar läser jag nog ändå mer om Lyra i del två och tre, ”Den skarpa eggen”och ”Bärnstenskikaren”. Det kan kanske tom vara så att jag ger filmen en ny chans, en regnig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.