torsdag 2 september 2010

Läsning

Idag börjar jag med elevens val på Rinnebäcksskolan. Varje torsdag i 10-11 veckor framöver träffar jag en grupp från åk 4 och 5. Jag har plockat fram en bok att högläsa och en hel hög att bokprata om. Sen får eleverna välja en bok att läsa själva och i slutändan ska det resultera i recensioner som vi kan sätta upp här på biblioteket. Inget avancerat koncept, men det ska nog funka bra. Olika grupper klarar det där med tystläsning olika bra, men för de allra flesta är högläsning en avkopplande stund när man faktiskt får lov att bara lyssna och ryckas med.


Jag tänkte på det igår när jag pratade med föräldrarna om att fortsätta högläsa även sedan deras barn lärt sig läsa själva; många barn klagar över att det inte finns några bra böcker eller att det är tråkigt att läsa. Kanske handlar det till viss del om att de inte känner sig tillräckligt säkra som läsare, att de inte riktigt förstår vad de läser för att alltför mycket energi måste läggas på avkodning av texten. Om de då får böcker lästa för sig så kan de koncentrera sig på att förstå handlingen och förhoppningsvis behålla intresset för böcker och läsning så att de även orkar ta sig genom alla de där hundratals böcker som man behöver läsa för att bli en riktigt bra läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.