fredag 8 oktober 2021

Syster - Sofia Nordin

 


Efter lite drygt en månad på nya jobbet är jag redo för att göra bloggdebut! Martina heter jag och jobbar numera som skolbibliotekarie på Korsbackaskolan.  Mycket nytt att sätta sig in i och läsningen har blivit lidande, men nu har jag börjat komma i gång!

Nu har jag precis läst ut Syster av Sofia Nordin. Syster handlar om Magda som hamnar på det skyddade boendet Jordasång efter att hon flytt från sin våldsamma pappa tillsammans med sin mamma och lillasyster.

Jordasång drivs av den karismatiska Syster och hon styr Jordasång med en fast hand. Är hon egentligen så olik Magdas pappa? Världen utanför Jordasång känns plötsligt väldigt långt borta för Magda, här finns ett helt nytt liv, ett helt nytt tankesätt och här finns ju Attila med det lockiga håret och bruna ögonen.  

Syster är en bok som inte riktigt följer spelreglerna, här behandlas icke normativa relationer, samtycke och vikten av att själv få bestämma hur man leva sitt liv utan några uppenbara moralkakor eller tydliga ställningstaganden. Som läsare tvingas jag reflektera både en och två gånger kring mina egna känslor kring karaktärernas beslut.

Boken passar främst högstadiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.