tisdag 29 december 2020

Julgransglitter och vemod

Det finns ett hav av olika adventskalendrar för att hamna i julstämning. Smink, kaffe, godis, heta såser och så vidare. Tja, är det något du önskar finns det säkert. Den adventskalender som jag valde i år var Novellix adventskalender som öppnas varje advent istället för varje dag. I de små paketen finns en novell skriven av en klassisk författare och ett utvalt te som matchade. 

I varje novell finns en liten faktatext om författarna som jag tyckte var intressant att läsa innan själva berättelserna. Författarna i årets kalender är H.C Andersen, Dan Andersson, Selma Lagerlöf och Viktor Rydberg. Min favorit är Granen av H.C Andersen som matchades med ett te med smak av apelsin, något som kanske hade kunnat hänga i granen under dess julafton. 

Att läsa en novell av olika klassiska författare tycker jag är en bra inkörsport för oss som kanske inte helt är insatta. Jag hade till exempel inte läst något av Dan Andersson tidigare så det var roligt att få ett smakprov på författare som är helt nya för min del. 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.