onsdag 17 juni 2015

Resan


Så här i semestertider kan det inte vara fel att berätta om en särdeles ovanlig och helt fantastisk resa. Konstnären och filmskaparen Aaron Becker har skapat en helt underbar berättelse i sin bilderboksdebut med Resan.
Berättelsen är helt ordlös men det är inga problem att hänga med i händelseutvecklingen, tvärtom. Den bejakar fantasin på ett sätt som jag är mycket förtjust i.
De första bilderna i boken är tecknade i en brun skala. En flicka har det verkligen tråkigt, ingen i hennes omgivning tycks ha tid med henne. På sitt rum hittar hon plötsligt en röd krita och med den ritar hon en dörr på väggen och kliver in i en spännande fantasivärld.
Hon råkar ut för hinder och farligheter som kritan och hennes kreativitet hjälper henne ur.
Slutet känns så hoppfullt och nog uppfattar jag en blinkning från Becker. Det finns en ledtråd redan på första sidan. Jag uppfattar det som att han vill säga, att bara du lyfter blicken finns äventyret närmre än du anar.
Någonstans har jag läst att det är planerat för en resetrilogi. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av Aaron Becker.

1 kommentar:

  1. Upplägget påminner om " Pelle och den röda kritan" av Crockett Johnson, en av mina absoluta favoriter!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.