måndag 24 februari 2014

Bokprat, bokprat, bokprat

Överallt ligger det travar med böcker. På mitt skivbord, på golvet, i lådor... Just nu är det extra många klasser på Skönadalsskolan som vill arbeta strukturerat med skönlitteratur och jag jobbar hårt med att få ihop böcker till dem.
En klass tänker satsa på Bokjuryn och ska få genomgång av några titlar och bokkataloger till alla. En annan klass vill starta upp ett projekt där alla läser samma bok. I en av fyrorna ska det bli bokcirklar med böcker som utspelar sig under Vikingatiden.
Femmorna ska längre fram i vår få skrivarutbildning av författaren Mårten Melin och startar nu med att läsa hans böcker. Extra roligt att klasserna valt olika sätt att arbeta med hans böcker.
Sexorna har under fyra veckors tid läst och funderat kring några olika titlar. Idag hade jag ett avslutande boksamtal i den ena klassen. Det blev ett så bra samtal med mycket engagerade elever. Återigen slås jag av hur positiva eleverna är till att "tvingas" arbeta strukturerat med böckerna. "Jag har upptäckt andra sorters böcker." "Kul att prata med andra som läst samma bok." "Det blir mer ordning på mig och roligare att läsa.". Vi fick också anledning till att tala om hur man ska lägga upp sitt arbete för att inte känna sig stressad av en deadline.
Vilket härligt jobb jag har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.