torsdag 21 november 2013

Min tur

Nu har Maria och Emelie röjt alla hemligheter :) om sitt läsande. Nu är det min tur.

Senaste lånen på biblioteket. Tja faktiskt böcker till ett lästema på skolan, skolbibliotekens ex räckte inte riktigt till. Bland annat Bylocks Drakskeppet. Cykelfärden mellan biblioteken höll på att sluta med en förlorad cykelväska. Det slutade dock lyckligt!

Senaste utlästa boken. Om vi nu bortser från det jag läser i jobbet var det Marlene van Niekerk, Agaat. Den har jag hållt på med under en längre tid. Eftersom den har så långa kapitel har jag läst den när jag är ledig. Det har inte gjort den sämre, kanske tvärtom. Jag är väldigt nyfiken på hur hon gått tillväga när hon skrev boken, de olika tidsperioderna  är så oerhört skickligt sammanflätade.
Jag har också läst Anne Swärds debutroman, Polarsommar. Hon och Cilla Naumann är två av Sveriges mest intressanta författare just nu, tycker jag.

Favorittidning. Mest blir det Sydsvenskan och Fria tidningen. En och annan gång bläddrar jag i Utemagasinet.

Plats där jag helst läser. När jag är ledig är det i sängen på morgonen. Det finns inget bättre! En annan favoritplats år på tåg, när jag åker långt. Kan nog läsa varsomhelst om det kniper. Min hjärtevän går och läser, det har jag inte vågat prova.

Så sorterar jag min bokhylla. Skönlitteraturen står i bokstavsordning. Fackliteratur efter ämne. Lyriken har en egen hylla. Sen finns det hyllor och högar överallt i huset med olästa böcker och de blir bara fler och fler. I bokhyllan börjar det bli anarki eftersom den är fylld för länge sen. Böcker ligger ovanpå, först låg de vid rätt ställe men nu fungerar det inte längre. En dag ska jag...

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten. Den första bok som jag själv läste var Hans Peterson, När hönsen blåste bort. Men mina föräldrar läste massor för mig och min lillasyster. Ungerer, Kriktor,Hellsing, Den krångliga Kråkan och Milne, Nalle Puh hör till de som förtfarande är absoluta favoriter.

Vilken bok i bokhyllan har jag ägt längst. Det är med all säkerhet Den krångliga kråkan och Kriktor. De är MYCKET vällästa.

Vad ser jag fram emot att läsa i vinter. Det finns en stor skillnad mellan vad jag vill läsa och vad jag hinner med. Jag längtar efter att läsa Beate Grimsrud, En dåre fri. Kristian Gidlund, I kroppen min. Jag har börjat på Hilary Mantel, Wolf Hall. Överst i en av högarna ligger Sofi Oksanens Stalins kossor, jag tyckte mycket om Utrensning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.