torsdag 14 november 2013

Jag hakar på

Jaha, jag vill ju inte vara sämre än min kollega Maria, så här kommer mina svar. (Fast jag egentligen hatar sådana här enkäter för jag får bara prestationsångest...)

Senaste bibblolånen: Tre bilderböcker till min dotter, Krasch! av Leo Timmers, Vem bestämmer av Stina Wirsén samt Pom och Pim av Lena och Olof Landström. Till mig själv är det tråkigt nog böcker om barnuppfostran och dito psykologi. Senaste skönlitterära är Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt.

Senaste utlästa boken: Torka aldrig tårar utan handskar: Döden av Jonas Gardell.

Favorittidning: Jag läser inte så mycket tidningar. Läser dagstidningar sporadiskt på nätet och prenumererar inte på något.

Plats där jag helst läser: I soffan eller fåtöljen, gärna ihopvikt på ett eller annat sätt; med benen under mig eller i kors, eller uppslängda över armstödet. Tar jag tåg till jobbet funkar det också som läsplats.

Så sorterar jag min bokhylla: Skönlitteratur i bokstavsordning, men nyinköpta böcker eller sådana jag läst och inte orkat sortera in ordentligt ligger i högar ovanpå de andra lite var som helst. Sedan står biografier för sig, och så har vi lite faktaböcker om trädgård och annat som står efter ämne. Japp, jag är bibliotekarie.

En bok som jag minns att jag läste när jag var liten: Åsneprinsen av M. Jean Craig. Min mamma brukade läsa den för mig och jag grät varje gång. Den första kapitelbok som jag läste själv tror jag var Cirkus med Trolle av Lena Stissel.

Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst: Jag tror att det är just ovanstående Åsneprinsen. På insidan av pärmen av den står att jag fick den i 3-årspresent.

Vad ser jag mest fram emot att läsa i vinter: Vad som helst som jag läser för min egen skull... Till exempel har jag Elegy for Eddie av Jacqueline Winspear som jag velat läsa länge. Och Mississippi av Hillary Jordan, som jag valde som sommarpresent av kommunen och som legat i hyllan och väntat sedan juli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.