tisdag 19 november 2013

Författarbesök

"Det skall finnas en bok för alla", säger författaren Leif Jacobsen, http://www.hegas.se/forfattare---Leif-Jacobsen.html, när han var på besök på Nyvångsskolan den elfte november för att prata om sina böcker. "Jag tyckte att det saknades böcker för dem som gillar mopeder", och då skrev jag den första boken i "mopedserien", Razzia. Den boken utspelar sig i ett litet samhälle och huvudpersonerna är några killar, som gillar eller älskar sina mopeder, skall man kanske säga. Petter, huvudpersonen i boken har köpt en trimmad moped av sin bror och trimma får man ju som bekant inte göra. Petter åker fast i en mopedrazzia, som polisen gör i byn, men han vägrar att säga hur mopeden är trimmad. "Och nu skall jag avslöja en hemlighet", säger Leif-"det är jag som är Petter" och den lilla byn är Vallåkra utanför Helsingborg. "Jag fick sitta i polisbilen en lång stund och jag var jätterädd". Mopedserien fortsätter med Stulen, Det enda rätta och Allt eller inget. Detta är spännande och lättlästa böcker, med ett innehåll där det finns mycket att diskutera omkring. En del av personerna i böckerna gör saker som rör sig i kanten eller över kanten till Lagen. Leif Jacobsen är också översättare från danska och engelska. En av hans drömmar var att översätta Sagan om Ringen till svenska, men det blev en annan översättare, som fick göra det.Men han fick vara faktagranskare till översättningen och det är han också väldigt stolt över. Femmorna och sexorna på Nyvångsskolan var nöjda och inspirerade efter besöket. Författarbesöket kunde genomföras delvis med hjälp av ett stipendium från Färs och Frosta Sparbank, som varje år beviljar stipendium till olika skolprojekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.