söndag 8 september 2013

Spelets fångar

Härliga söndagsmorgon, ligga kvar i sängen och läser och läser... Jag läser ut Bitte Havstads senaste, Spelets fångar.
Hugo åker ut med sin mamma Liv till skärgårdsön där mamman tillbringade sina första år. Där ska de bo hos morfar Folke som ingen av dem träffat de senaste åren. Det är trassliga relationer mellan alla generationer. Den första de möter är Freja som bor på ön tillsammans med sin pappa.
Hugo och Freja åker ut till Lillön för att räkna fåren men överraskas av en storm och tvingas stanna i den lilla stugan som lyckligtvis finns. I källaren under stugan hittar ungdomarna ett skåp fyllt av små datorer. De tar varsin som genast blir deras personliga när de loggar in med sitt fingeravtryck. Datorn är liten, ryms i fickan och går på solenergi.
Väl hemma igen på ön där de bor börjar Hugo använda sin dator. Han hittar ett spel och dras in i en annan värld där det känns underbart att vara. Han finns även i denna parallella värld men så mycket mer bekymmersfri, inga konflikter och bara vänliga människor. Även Freja börjar efter ett tag spela och de möts mer i den virtuella världen än i verkligheten. Fast vad är egentligen verkligt? Valutan i den virtuella världen är energi, inte pengar. Det gör dem mycket trötta när de är tillbaka.
Men säg den lycka som varar. Den virtuella världen är inte så bekymmersfri. Vem är det som styr deras öden? Varför har alla som finns med i spelet upplevelser av förluster? Hur ska man kunna dra sig ur? Och varför är det ön som figurerar som skådeplats även i den virtuella världen?
Bitvis är boken riktigt obehaglig. Jag gillar boken och steg inte upp förrän den var utläst.
Jag tror att jag har läst alla Bitte Havstads böcker och kan se en röd tråd genom hennes författargärning, att leva med och bearbeta en förlust. Inget ont som inte har något gott med sig, som min mamma alltid brukade säga. Inte så att Havstad skriver samma bok om och om igen, nej hennes böcker är ändå mycket olika. Bäst gillar jag fortfarande den första jag läste, Min storebror Robin. Spelets fångar seglar in på en klar andraplats. Läs den! Den ger dig mycket att fundera över.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.