fredag 19 augusti 2016

Populära böcker


Det är verkligen kul att träffa alla elever igen. I går var det stor aktivitet i mediateket. Det var elever som ville ”kolla läget” bland bokhyllorna, det var de storläsande eleverna som kom och tömde sina ryggsäckar i återlämningslådan, det var de elever som nu går i åttan och nian som kom in och satt i fåtöljerna en stund och de var de nya sjuorna som försiktigt kom in och tittade runt bland hyllorna och undrade när de får sina ”kort” så att de kan börja låna. Naturligtvis kan sjuorna låna redan nu!

Av de elever som lämnade igen böcker de hade haft under sommaren fick jag höra vilka de tyckt varit bra och vilka de inte hunnit läsa. Några beställde genast fler i en serie de kommit igång med under sommaren. De tipsade varandra om bra böcker och gav mig tips på en bok som två elever läst under sommaren som vi inte har på mediateket. Tydligen är boken jättebra - jag beställde genast in den.

 Jag avslutade dagen med två bokprat. Alla elever i dessa klasser skulle låna varsin bok och det blev ordentligt drag i de populära böckerna.
Vilka är då de populära böckerna?
Jo – Innan helgen är över och Ja, jag har mens hurså? lånades ut i 6 respektive 5 exemplar i går eftermiddag och det enda exemplaret som mediateket har av Harry Potter and the cursed child lånades ut endast några minuter efter det att jag öppnat mediateket på förmiddagen…
 
Jag ser fram emot en härlig läshöst tillsammans med elever och pedagoger på Tolvåkerskolan!

2 kommentarer:

  1. Åhh, vad jag saknar dig o de andra i bibliotekariegruppen! Här är det torka...��

    SvaraRadera
  2. Det var kul att höra :-) Hoppas det blir bättre hos dig.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.