måndag 13 augusti 2012

Stinas sommar

Lena Andersson förknippar nog de flesta med Maja och hennes alfabetssånger eller kanske Linnea i målarens trädgård.
I sommar har det kommit en nyutgåva av en annan av mina favoriter, nämligen böckerna om Stina. Det är två böcker i en Storm-Stina och Stina och Storstruten.
Stina bor med sin morfar på en skärgårdsö under sommaren. I ord och framförallt bild berättar Lena om deras dagar. Det är fiske, matlagning, samlande av ilandflutet... På ytan en mycket ljus berättelse men där finns mörka stråk som skymtar fram ibland.
Jag tycker att det här är väl valda böcker för en nyutgivning. Hemma hos mig står två mycket slitna och vällästa exemplar som hörde till favoriterna hos mina barn. Jag önska fler barn ett möte med skärgården, Stina och denne underbare morfar vars mest frekventa replik (tror jag) är Jaså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.