onsdag 13 juni 2012

Gästinlägg från soffan

Som föräldraledig skolbiblio läggar man inte barn- och ungdomsböckerna helt på hyllan. Förra veckan läste jag Lisa Bjärbos Allt jag säger är sant och idag, med ett ovanligt trött barn i famnen har jag läst Mårten Melins fristående fortsättning på Förvandlad som vi skrivit om tidigare.
Den nya boken heter Jag är Love och handlar om Love som är en väldigt populär kiille på skola. Nästan alla tjejerna trånar efter honom, och en hel del av killarna. Och faktiskt lärarna också. Det kanske låter som ett angenämt problem, men en dag får Love nog. Han har tvingats stänga in sig på en av skolans äckliga toaletter för att undkomma den hord av klasskompisar som försöker få ur honom vem han är kär i, och de vägrar godta ett "Ingen". Till slut sparkar några av tjejerna helt sonika in dörren. När Love till slut kommer därifrån tänker han att han aldrig mer vill sätta sin fot i skolan. Samma kväll dyker en underlig man upp hemma hos Love och hans mamma. Mannen är, inser Love ganska snabbt, hans egen pappa som han i stort sett aldrig träffat. Pappan säger att det nog är dags för Love att byta skola och han ska ta honom till ett ställe där han kan få hjälp med sin dragningskraft. Redan samma kväll kör pappan honom till skolan som ligger långt hemifrån och där Love därför ska bo fortsättningsvis. Han förstår ganska snabbt att det inte är en skola med helt vanliga elever, även om de flesta ämnena är samma som han haft i sin gamla skola. Även på den nya skolan blir i stort sett alla eleverna intresserade av honom, alla utom den mystiska Hella, som gång på gång räddar honom ur jobbiga situationer.

Måns från Förvandlad är naturligtvis med även i Jag är Love, han går också på skolan, men det som jag tycker är allra roligast är att även Lucia från boken Jävla Lucia dyker upp en kort stund. Jag gillar när författare binder ihop sina böcker. Man behöver absolut inte ha läst de andra böckerna, men det är en kul blinkning till de som har gjort det. Jag gillar ju generellt Mårten Melins böcker, och håller inte riktigt med om kritiken att det är Förvandlad en gång till. Jag tycker de är bra båda, och faktiskt ganska olika även om temat och skolan är densamma.

1 kommentar:

  1. Så kul att du skriver! Jag håller med dig i ditt tyckande om boken. Jag gillar den och tycker att Mårten lyckas visa vissa händelser som fanns i Förvandlad ur ett nytt perspektiv.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.