onsdag 18 maj 2011

Sanningen om Alice


Sanningen”, säger Alice långsamt och utdraget som om hon smakade på ordet.
”Är du säker på det? Klarar du av att vara helt ärlig?”
”Jag tror det. Fråga på”
”Okej” Hon tittade forskande på mig. ”Då så. Var du glad, innerst inne?
Var du glad att du blev av med henne? Din perfekta syster?
Gladde du dig i hemlighet åt att hon dog?”


Frågan ställs av Alice till stackars Katherine vars syster mördades. Katherine är förtvivlad över systerns död och skuldbelägger sig själv och har flyttat till sin faster för att försöka få en nystart. Hon lär känna Alice som blir hennes vän och hon har roligt igen för första gången på länge men allt är inte så bra som det först verkar för Alice kan vara riktigt, riktigt elak…

Om du vill läsa en väldigt bra psykologisk thriller, då ska du läsa Sanningen om Alice av Rebecca James. Boken är superspännande och jag sträckläste den, den handlar om vänskap och kärlek, sorg och skuld, om att släppa taget och gå vidare. Vi följer Katherine under tre tidsperioder - genom tillbakablickar till tiden när systern dog, till när hon träffar Alice och till slut längre fram i tiden när Alice har dött och Katherine lever ett lugnt liv med sin lilla dotter.

Trots att läsaren på första sidan får reda på att Alice är död, känns hon högst levande boken igenom, och som citatet ovan illustrerar kan hon vara väldigt hjärtlös, men hon kan även konsten att charma/manipulera sin omgivning och är omtyckt av alla. Jag ryser fortfarande av obehag när jag tänker tillbaka på boken men jag ska inte avslöja för mycket av handlingen; läs boken i stället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.