onsdag 24 november 2010

Julklappstips bilderböcker

Böcker, tycker jag (såklart), är en alldeles fantastiskt bra julklapp. Själv älskade jag att få böcker i julklapp som barn och de var ofta utlästa långt innan nyår. Men vad ska man köpa? Vad är bra? Det har kommit ut en förfärlig massa böcker under året och jag tänkte ge några tips som jag tycker har varit riktigt bra i år. Jag börjar med bilderböcker.


Anna Ribbing och Mia Nilsson har skrivit och illustrerat en fantastisk bok som heter Djurens ABC - en ska inte vara med! I den får vi helt enkelt en massa bilder på djur uppdelade efter första bokstav, men på varje sidan har det smugit sig in ett djur som kanske inte riktigt finns på riktigt. På S en Snorkråka till exempel och på L en Latmask. Riktigt roligt och klurigt för både de lite yngre och 6-7-åringarna som tycker det verkligen börjar bli spännande med ord.


Ytterligare en bokstavsbok som kommit i år och definitivt faller mig i smaken är Dunderlunds bästa bokstav av Åsa Lind och med Sara Lundbergs illustrationer i kollageteknik. Gubben Dunderlund träffar en dag grannens barnbarn Frida ute vid brevlådorna. Hon frågar genast vilken som är Dunderlunds bästa bokstav. Själv älskar hon R. Dunderlund har aldrig ens funderat över att man kan ha en bästa bokstav, men det visar sig att till och med hans gamla syster i Över Soppero har en bästa bokstav: OOOOOOOOOOOOO. Så Dunderlund får sätta sig och fundera. Det finns så många bokstäver men det är svårt att hitta en som känns HELT rätt.


En helt annan typ av bok är Ulf Starks Hallå där inne! - eller vad en oföding bör veta, illustrerad av Stina Wirsén. Här har vi en blivande storebror i 7-årsåldern som berättar för sitt ofödda syskon om livets mysterier och föräldrarnas egenheter. Till exempel att mamma svär på finska när hon är riktigt arg, eller att hon och pappa kan dansa tango i bara morgonrockarna trots att de får jättebråttom till jobbet efteråt. Härligt klurig text och som alltid, när det är Wirsén, underbara bilder.


För de yngsta (från 1 år) måste jag tipsa om Babo pekar. Det är tredje delen i en serie av Eva Susso om en sprudlande fyrabarnsfamilj som bor på landet med hund, katt och höns. Bilderna av Benjamin Chaud är färgglada, lockande och Babo pekar, som handlar om yngsta barnet i familjen, är favoritbok hos min kompis 1-åring. Texten är full av ljudhärmande ord som är roliga att läsa och, antar jag, lyssna till. Dessutom dyker det upp både snälla älgar och vilda vildsvin.


Johanna och tåget handlar om en liten, men mycket bestämd, gris. Hon är själv ytterst delaktig i hur berättelsen om henne berättas och flera gånger får författaren och illustratören Katrin Schärer gå tillbaka för att ändra, lägga till och ta bort saker som Johanna inte är nöjd med. Väldigt charmig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.