tisdag 28 maj 2013

Sommarboken

Sommarlov och semester betyder för många tid att läsa. Inga andra läxor, fullt fokus på att bara njuta av en bra, spännande, härlig bok. Precis som vanligt har biblioteken i Kävlinge och Löddeköpinge Sommarboken under lovet. Reglerna är enkla, läs böcker - få bok, vinn priser. Barnen har två olika chanser, dels får de en bok i present om de läser 6 böcker, dels kan de vinna priser genom att fylla i lite information om böckerna de läst på en lapp i form av ett badlakan och lämna dem till biblioteket. Man måste alltså inte läsa 6 böcker för att vara med och tävla. Mycket bra, tycker jag.

Jag är nu mitt uppe i en Sommarboksturné bland klasserna på Lackalänga skola och Ljungenskolan där jag berättar hur det funkar. Jag hoppas att det har effekt och att många, många av "mina" elever vill vara med och tävla. Eleverna får höra det av mig, lärarna har fått informationen via mail (plus att de hör mig tjata om det), och det verkar som att de flesta föräldrar kommer få veta allt de behöver via veckobrev.
Ingen kan missa att det är dags!

En del påstår att de inte hinner läsa (bland annat jag, för jag har en 15 månaders vildbatting som kräver en del uppmärksamhet), men efter att ha sett den här bilden inser jag att det inte längre finns några ursäkter. Speciellt inte eftersom man dessutom kan läsa med öronen medan man gör andra saker...
Tyvärr vet jag inte vem jag ska ge credd för bilden eftersom jag hittade den på fejjan (Improbables Librairies, Improbables Bibliothèques via Arga bibliotekstanten), men jag hoppas innerligt att det ok att dela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.