torsdag 30 maj 2013

Låttexter och ungdomsböcker

Jag har läst två nya ungdomsböcker som båda har låttexter som titlar! Böckerna påminner en hel del om varandra, båda handlar om tjejer som går på högstadiet. Båda böckerna handlar också om ensamhet, om att växa från sina barndomsvänner, om olika tonårsproblem och om att nästan inte STÅ UT. Så här har nog många tonårstjejer det, så böckerna är viktiga och igenkänningsfaktorn i böckerna är säkert stor för vissa läsare. Samtidigt är det inga deppiga böcker, det finns en väg framåt fastän livet känns jobbigt - allt kan bli bättre!

Böckerna jag skriver om är Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner av Malin Stehn och Ge mig arsenik av Klara Krantz. Malin Stehn har tidigare skrivit boken Singla slant som jag gillar jättemycket. Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner är skriven för lite äldre ungdomar.

Klara Krantz är debutant och en mycket duktig sådan. Ge mig arsenik är en riktigt bra ungdomsbok!


 
Så vem har nu skrivit låttexterna då? Jo det är Håkan Hellström som i låten Känn ingen sorg för mig Göteborg har med meningen Ge mig arsenik i första raden. Och sen är det min stora idol Jakob Hellman som i låten Vackert väder har med textraden Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner. Båda låtarna är så bra och jag var så klart tvungen att lyssna på låtarna medan jag läste böckerna!

Båda böckerna är bra sommarläsningstips till framförallt tonårstjejer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.