måndag 13 maj 2013

Definition av ett bibliotek

När den nya skollagen kom för några år sedan var det mycket diskussioner kring skolbibliotekets varande. Eleverna i alla skolor skulle nu "ha tillgång" till skolbibliotek. Ingenstans definierades vad som krävdes för att det skulle kunna anses vara ett skolbibliotek. Är det en boksamling? Behövs personal? Krävs det någon form av verksamhet?

Just nu vacklar jag kring ifall ett av "mina" bibliotek verkligen kan kallas bibliotek. Jag har fått en fantastisk stor, ljus, nyrenoverad lokal (som för tillfället även är personalrum). Jag har böcker på hyllor. Jag har arbetstid förlagd till biblioteket.
MEN man kan inte låna eller lämna tillbaka några böcker här. Jag har ingen tillgång till nätverket och kan på nåder komma ut på Internet från och med idag, men jag har inte tillgång till bibliotekets katalog, kan inte komma åt några mappar på datorn som inte tillhör min hemkatalog och inte logga in på utlåningsdatorn.

Elever och lärare frågar gång på gång hoppfullt om det är så att biblioteket är öppet igen, och jag måste gång på gång svara nekande. Det är trist. Men jag har gjort vad jag kan och nu ligger bollen annanstans. Det gläder mig att de är otåliga och vill låna och stör mig att jag inte kan hjälpa till bättre.

Någon gång under sommaren eller hösten ska biblioteket packas ner igen och de gamla hyllorna bytas ut mot helt nya. Det ska bli fantastiskt. Och skönt när allt äntligen blir klart. Och då blir det definitivt ett riktigt bibliotek värt namnet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.