tisdag 7 maj 2013

Aston

Jag har träffat Aston. Jag och en massa av kommunens förstaklassare. Han är fin!

Det började egentligen med att jag ville testa att ha boksamtal med en etta på Ljungen. Läraren föreslog då Astons stenar, eftersom klassen skulle se den som pjäs. Jag nappade, förberedde boken och mig och höll en lektion för klassen. Jag hade scannat in alla sidor så att eleverna skulle kunna se bilderna ordentligt medan jag läste, och efteråt pratde vi om vad de gillat, inte gillat, vad som var konstigt och om de kunde hitta några mönster i berättelsen. Ett boksamtal utifrån Aidan Chambers grundmall. Vi hann ungefär så långt innan det blev för mycket kryp i benen.

Eftersom jag gärna ville höra vad de tyckte om pjäsen jämfört med boken, och dessutom själv ville se pjäsen, så följde jag med igår när det var dags för teaterbesök. Och vilken pjäs! Fantastisk, faktiskt.
HÄR hittar ni en trailer till pjäsen.

Läs boken! Och får du chans, se pjäsen. Tova dig en sten, sticka stenen ett täcke, lägg den mjukt att vila där du ofta går förbi och passa på att lägga handen på den då och då.



Bild från Teater Peros hemsida


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.