tisdag 6 april 2021

Jag klyver er itu

Det har kommit ett helt nytt litteraturpris i Sverige - Ungdomslitteraturpriset Hjärtans fröjd! Priset ska delas ut varje år till en svensk ungdomsroman. Läs mer om priset här.

Priset delades ut för första gången i år och det gick till romanen Jag klyver er itu. Romanen är Tamara Mivellis debutroman.

Marys familj har gått sönder. Pappa har skaffat en egen familj och kvar finns Mary, mamma och lillebror. Mary orkar inte mer, hon flyttar hem till sin pojkväns, Filips, familj istället. Filips familj verkar bra men skrapar man lite på ytan så finns det problem där också. Jag klyver er itu öppnar upp för funderingar om tillhörighet och identitet. 

Jag klyver er itu är en speciell bok och ett mycket bra val för litteraturpriset! Språket är poetiskt och fragmentariskt. Mycket lämnas till läsaren själv att fylla i. Det är en bok för den vane läsaren eller en bok att högläsa stycken ur och diskutera. Vad har hänt innan, vad händer efter...

Tamara Mivelli skriver med ett fantastiskt språk. Lyssna bara på dessa rader: "Sedan ringer jag mamma. - Hur mår du gumman, vill du komma hem? Jag stänger av telefonen och åker de fyra tunnelbanestationerna det tar från att vara vuxen till att vara barn."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.