torsdag 23 maj 2019

Sommarboken

Precis som Maria bokpratar jag i alla klasser inför sommarlovet. Jag brukar ha 6 titlar med mig till varje klass och förutom att berätta om dem och läsa ur några gör jag reklam för Sommarboken från folkbiblioteket.
Sommarboken är en läsutmaning som uppmuntrar barn att fortsätta läsa under lovet. Det märks otroligt stor skillnad på de elever som läser under lovet, och de som inte gör det. Det är faktiskt ingen skillnad på springkondis och läskondis. Om du inte tränar något under två hela månader så är det tungt och jobbigt att komma igång igen efter uppehållet. Oavsett om det gäller att springa 5 km eller läsa en bok.
Sommarboken handlar om att läsa 6 böcker under lovet och få en bok i present. De som är med kan också fylla i "glasstrutar" med lite mer information om boken och dessa fungerar sedan som lotter i en dragning efter sommaren. Priserna i den utlottningen brukar vara biobiljetter och annat kul, men det kan variera från år till år. Tänk på att foldrar och glasstrutar ska lämnas in på folkbiblioteket, inte på skolan!
Tidigare år har jag lämnat böckerna jag bokpratat om i klassrummen för att eleverna ska se dem och lockas att plocka upp en, men i år tänker jag ha dem på biblioteket istället. De står samlade i lådor, en för varje klass, så att eleverna lätt hittar de böcker som jag berättat om för hens klass. Förhoppningsvis lånas böckerna ändå, och kanske blir svinnet av böcker mindre eftersom de inte lika lätt glömmer att låna dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.