onsdag 22 januari 2014

Skolbesök i Engelsk skola


Jag är i London på Lin Educations konferensresa till Bettmässan. Idag fick jag möjligheten att besöka en Engelsk pojkskola en liten bit utanför London. Det var intressant! Jag träffade endast pojkar (13 - 16 år) iförda grön skoluniform - alla bar dessutom slips! De var mycket artiga; de höll upp dörren för mig, reste sig omedelbart upp när jag kom in i klassrummet och tilltalade mig med 'Mrs'! Dessutom rådde ett totalt mobilförbud i skolan och fastän skolan var välutrustad med crome books och lärplattor såg jag inga elever som var inne på sociala medier eller gjorde något de inte 'fick' göra.

Jag tittade in i det fina skolbiblioteket och fick träffa den trevliga bibliotekarien Gabriella. Skolbiblioteksverksamheten verkar vara ganska lik den vi har i Sverige, men jag såg inga titlar av några svenska författare på hyllorna. Däremot är Kinneys böcker om Greg populära även i England!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.