tisdag 11 december 2012

LÄSA LÄSA SKRIVA



För ett tag sedan åkte jag till Göteborg för att göra ett studiebesök på Rannebergskolan i Angered. Numera är det en ren lågstadieskola med drygt 200 elever.
Där arbetar Britta Stensson och Ewa Josefsson sedan många år tillbaka. De har fått Svenska Akademins svensklärarpris för sitt metodiska och framgångsrika arbete med läsning och skrivning.
Från starten i årskurs ett arbetar de efter en väl beprövad plan som bygger på forskning och många års praktiskt klassrumsarbete. Hela tiden visar läraren praktiskt och sen får eleverna prova själva.
Jag möttes av engagerade lärare och många trevliga elever. Mitt i skolan finns biblioteket med mycket litteratur. Det syntes tydligt att läsning var viktigt. I klassrummen fanns alla framsidor på böcker som höglästs kopierade och uppsatta på väggarna.Där fanns mängder av litteratur och varje elev ägde en loggbok där de noggrant bokförde vad de läst.


Eleverna protesterade högljutt när läraren i årskurs 3 uppmanade dem att sluta läsa och komma till samlingsplatsen. Fast snart var de lika engagerade i högläsningsboken och kom hela tiden med kommentarer och reflektioner.
Lika målmedvetna var ettorna som tränade sig i att skriva berättelser. De konstruerade små självupplevda äventyr med en början, en mitt och ett slut. Snart behärskade de detta moment. Då blev det fest innan de tog nästa steg i sin skrivutveckling.
Britta Stensson har gett ut en bok som jag varmt rekommenderar. Mellan raderna, strategier för en tolkande läsundervisning. (Den och andra metodböcker har jag skrivit om tidigare här.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.