onsdag 26 december 2012

JULLÄSNING



De sista dagarna på jobbet, innan julledigheten, kantades av ivriga elever som lånade böcker för att vara med i julboken och lådor med massor av nya bilderböcker. Skolbiblioteken har fått extrapengar, att köpa in böcker riktade mot förskolorna.
Nu när barnen läser sina lånade böcker kan jag inte låta bli att läsa några av de nya bilderböckerna.
Jag har valt ut fem favoriter.
Spring för livet av Yoshio Kimura
Ett lejon vaknar med hungern skrikande i magen. En dromedar vaknar inte så långt därifrån. Nu startar en kamp,snabb jakt eller flykt varvat med utmattade djur som orkeslöst vilar på lagom avstånd från varandra. Slutet är öppet.

Kurt och Kio vill ha kul av Lisen Adbåge
Tredje boken om Kurt och Kio som har tråkigt och gång på gång imponeras av andras lekar och förehavanden. Den ena aktiviteten avlöser den andra. Allt skildrat med en stor portion humor, både i text och bild.

Ture torsk, torsdag av Erik Magntorn och Staffan Gnospelius
Berättelsen om Ture Torsk innehåller massor av ord med begynnelsebokstaven T. Men inte en enda gång tycker jag att det blir krystat, nej historien hänger ihop och jag skrattar gott åt livet i havet där Ture, Tea och Tobias bor.

Elefantens undran av Leen Van den Berg och Kaatje Vermeire
Liksom alla år samlades djuren på kullen. Elefanten hade en svår fråga som de skulle försöka besvara. Den stora frågan var "Hur vet man att man älskar någon?" Alla djuren formulerade sedan sin syn på saken. Tänk så många sätt det finns att beskriva kärleken på. Jag tror alla djuren gick nöjda därifrån. Nej elefanten småsprang, han hade bråttom.

Supermasken
av Julia Donaldson och Axel Scheffler
Supermasken är verkligen en smidig och smart superhjälte. En supermask som kan utföra det mesta. Fast mot Trollkarlsödlan har han inget att sätta emot. Men det slutar lyckligt, det kan jag intyga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.