torsdag 28 december 2017

Logga din läsning

Att skriva upp vilka böcker en läser och/eller äger är roligt. Det är också lätt att gå tillbaka och ta reda på vad en bok heter om en funderar på det, eller vill tipsa om en bok. Ibland så hamnar en i diskussioner om böcker, och då är det lätt att gå tillbaka och ta reda på det en behöver. Jag har skrivit upp alla böcker jag har läst sedan 2004, först i vanliga Läsdagböcker och sedan i digitala Librarything. Från början var jag mycket noga med att skriva datum, titel, författare, vad boken handlade om och vad jag tyckte om den. När jag började logga min läsning i Librarything så taggade jag böckerna, både på svenska och engelska. Då kan en göra taggmoln, men också få tips på böcker som liknar dem en läst. Nu när jag letar efter nån titel eller nån författare så komme rjag ihåg flera av böckerna, och blir ibland sugen på att läsa om en eller två eller fler.. Den stora nackdelen med just Librarything är att den riktar sig mot en engelsk läsekrets i första hand även om du kan få den översatt till svenska. Det har också blivit krångligare att hitta och lägga till böcker. Fördelen är att den är webbaserad så om du står i en bokaffär och funderar på om du läst boken du håller i handen, så är det snabbt att slå upp det. På Bokmässan så hittade jag en svenskbaserad motsvarighet, Wyzr.se Jag har testat den och tycker att den funkar helt ok. Fördelen är att den har många svenska titlar och författare, så om en mest läser på svenska är den mer lättmanövrerad än Librarything. Jag har ännu inte behövt lägga in en bok som inte finns i databasen, så jag vet inte hur den funktionen är. Både Librarything och Wyzr  finns som gratisapp till Apples produkter och android, du måste dock skapa ett konto.

Här kan du läsa mer:
www.librarything.com
www.wyzr.se

Det finns säkert fler liknande webbplatser/appar, så botanisera runt och välj en som passar dig!

Biblioteket, Böcker, Läsning, Skolan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.