tisdag 12 december 2017

Julkalender Lucka 12 - Godnattsagor för rebelltjejer

Två italienska journalister, Elena Favilli och Francesca Cavallo har skrivit hundra sannsagor om fantastiska kvinnor som gjort något stort för mänskligheten. Berättelserna är alla en sida långa och illustrerade i starka färger av 60 olika kvinnliga illustratörer. Författarna har vinnlagt sig om att kvinnor från hela världen ska finnas med, endast ett porträtt från Norden (Astrid Lindgren). De har även tagit hänsyn till att olika tidsepoker ska vara representerade, från antiken till nutid. Här finns många kvinnor som jag redan känner till men minst lika många som jag aldrig hört talas om. Det är verkligen stimulerande att läsa och en vill hela tiden ta reda på mer.Några av porträtten ställer jag mig frågande till varför de finns med, men det är en bisak. 



När du öppnar boken möts du av följande text:

”Till världens alla små rebeller:
Dröm större
Sikta högre
Kämpa hårdare
Och om du tvivlar, kom ihåg
Att du har rätt.”


Titeln är i sin helhet Godnattsagor för rebelltjejer: 100 berättelser om fantastiska kvinnor. En kollega till mig sa, "Den borde ha hetat Godnattsagor om rebelltjejer" och det är bara att hålla med, för det här är en bok för hela familjen som bör finnas som en gemensam julklapp under granen. Att läsa högt ur  och kanske forska vidare. Tänk att sen få fortsätta och berätta om alla fantastiska kvinnor i släkten som gjort storverk, de finns!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.