onsdag 5 november 2014

Att resa i tiden

Jag är barnsligt förtjust i berättelser där det finns möjlighet att färdas i tid och rum på olika sätt. Jag försår att jag inte är ensam om detta för det finns gott om böcker där tidsresor av olika slag förekommer.
Molly Moon, Lydias hemlighet, Stravaganza, Rädda honom, Rubinröd och Den dansande djävulen är några av de ungdomsböcker som jag har fängslats av. Nu senast har jag läst Tidstvillingarna av Arne Norlin och Sally Astridge.
Astrid och Tamati är födda samma år, samma månad, samma dag, samma minut och samma sekund. Båda är de tolv år gamla. Astrid bor i Sverige och Tamati på Nya Zeeland. En natt får Astrid för sig att det finns en pojke i hennes sovrum. Det är ingen dröm utan det är Tamati som besöker henne. Till en början klarar han bara av att stanna några sekunder men han blir skickligare med tiden och kan stanna längre stunder. Dessutom lär han hur Astrid ska göra för att kunna komma till honom på andra sidan jordklotet. De har mycket att tala om  och de blir viktiga för varandra genom att de stöttar och försöker hjälpa till att lösa varandras problem.  Ja de till och med dyker upp hos varandra när besvärligheter uppstår. Läs denna välskrivna och fängslande bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.