fredag 21 februari 2020

Beröringen

https://www.adlibris.com/se/bok/beroringen-9789129711165Jag läser mycket barn- och ungdomsböcker. Många (de flesta) böcker är bra, en del tycker jag är mindre bra. Kanske är de för röriga, skrivna med ett språk som inte passar mig eller är det böcker som inte tilltalar mig helt enkelt. Det är dock då jag måste fundera på vem denna boken kan passa, jag behöver både köpa in och tipsa om böcker som kanske inte passar mig men som jag vet kan passa någon annan mycket bra.


Ibland stöter jag på en bok som gör mig riktigt positivt överraskad! Det blev jag tidigare i veckan när jag läste Beröringen av Gustav Tegby!


Jag säger det direkt: Boken är mycket bra, spännande och välskriven! Hör bara här, bokens första mening; " Så fort det ringer på dörren förstår jag att pappa kommer dö idag."


Jagpersonen i berättelsen är Elin. Hon har levt innestängd med sin pappa i en liten lägenhet under alla sina sexton år. De träffar aldrig någon och är nästan aldrig ute. Elin har en kontakt förutom pappa och det är hennes chatkompis Sebastian. Det är verkligen tur att hon har Sebastian, han vet om hennes stora hemlighet och med honom kan hon diskutera sina problem och frustrationer. Synd bara att de inte kan träffas i det verkliga livet. Elins hemlighet (och förbannelse) är Beröringen. Om Elin rör vid någon så dör den personen om den sedan kommer längre bort än trettio meter från henne.


Boken börjar verkligen "in media res". Vi kastas direkt in i handlingen när det knackar på hos Elin och pappa. Det är polisen som knackar på och Elin blir panikslagen när hon inser att om polisen tar med sig pappa så kommer han att dö från henne. Elin har ingen annan och hon vet ingenting om livet utanför lägenheten.


Från början trodde jag att detta "bara" var en berättelse om en tjej som suttit innestängd med sin pappa a la Josef Fritzl. Jag hade helt fel, handlingen går från denna Fritzlberättelse till att bli något annat, något mycket större och mycket intressant.


Vad är det då som gör att jag tycker Beröringen är så oerhört bra? Förutom att den är välskriven är intrigen smart och aktuell. Boken blir extremt spännande tack vare ett driv och flera vändningar som jag verkligen inte kunde förutspå. Jag kunde inte sluta läsa utan ville hela tiden vidare i den medryckande berättelsen.


Beröringen av Gustav Tegby är årets hittills bästa bok. Läs den, du kommer inte att bli besviken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.