söndag 29 december 2019

2019 års favoriter

En av de roligaste uppgifterna i mitt arbete är att få läsa så mycket bra barn och ungdomslitteratur på arbetstid! Jag läser gärna fantasy och dystopier om jag själv får välja, men behöver ju kunna tipsa om alla genrer.
Möjligheten att läsa böckerna själv gör så oändligt mycket när jag sedan ska presentera dem för eleverna. Jag kan givetvis tipsa om böcker jag inte läst också, men ofta väljer eleverna den boken jag läst istället för den jag inte läst.

Nu till mina favoriter under året.

Årets mest otippade bok är Andy Griffiths ” Vår trädkoja med 13 våningar”. Jag har lite svårt för böcker som utger sig för att vara roliga, det där med humor är tämligen individuellt, och vid den första läsningen så kände jag att mina farhågor besannades, jag tyckte inte den var särskilt rolig. Det gjorde däremot eleverna, och när jag läste, inte bara del ett, utan samtliga delar i serien inför Rinnebäcks bokklubb så insåg jag storheten i böckerna. Jag hade också förmånen att lyssna på Andy på Litteralund och att  få höra hans tankar bakom böckerna befäste min nyfunna insikt. En väldigt bra och genomtänkt bokserie.


     

Årets bilderböcker är böckerna av Torben Kuhlmann. Han är en makalöst duktig illustratör och jag är helt bedårad av hans bilder. Det finns en lågmäld humor i böckerna som också tilltalar mig mycket. Hittills finns det tre, ”Armstrong: Den första musen på månen”, ”Lindbergh:En äventyrlig berättelse om en flygande mus” och ”Edison: Musen och den försvunna skatten”. Jag väntar ivrigt på nästa bok!




Årets mest gripande bok är nog  ”Välj mig” av Christina Lindström. Den handlar om Silje som förlorat sin pappa under sommaren, och nu ska skolan börja igen. Alla pratar och spekulerar om det som hänt. En bok om sorg, ensamhet och att bara vilja känna sig vald men också om glädjen att ligga så nära någon att en känner hens hjärtslag.

                                                         


Jag är inte särskilt förtjust i skräckböcker, trots det vill många av min elever läsa just det. Därför får jag läsa den genren ibland. Inför bokklubben läste jag om alla Paxböckerna och ”Näcken” är en av de läskigaste böckerna jag läst. Thomas Hallings bok ”Den som hackar” är också väldigt obehaglig. De får dela förstaplatsen som årets läskigaste bok.


                                      


Årets mest lärorika bok är ”Var är Audrey?”. Audrey lider av social ångest och har inte gått utanför sitt hus på flera månader.  Sophie Kinsella tecknar ett jättefint porträtt av Audrey och hennes ångest. Boken är dessutom mitt i alla svårigheter makalöst rolig och träffsäker.



Under året har jag läst nästan 28000 sidor fördelat på ungefär 150 böcker. Av dem så är det bara ett fåtal som jag inte gillat eller åtminstone tyckt att de är ok. Under året så har jag köpt 724 nya böcker till biblioteket så jag har ändå bara läst en liten del av allt som kommit in. Eleverna är superduktiga på att låna och läsa, snittet på Rinnebäck ligger på strax över 28 böcker/elev och år!!!

Vilken/vilka är de bästa böckerna du läst under 2019?

Gott slut och gott nytt (läs)år!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.