onsdag 6 november 2019

En enda kväll

Inför vårterminens bokcirklar här på Tolvåkerskolan så har jag läst om en bok som jag läste för första gången för några år sedan. Redan när jag läste boken första gången tyckte jag att den var bra. Nu tycker jag att den är ännu bättre!

Författaren till boken är Mats Berggren. Han har skrivit många lyckade ungdomsböcker, bl a Onsdag kväll strax före sju, Språkresan och den senaste boken Rami och Jonatan.

Boken jag har läst nu heter En enda kväll. 

Tre ungdomar, Martin, Esperanza och Alexandra träffas under en endaste kväll. De kommer från och tillhör helt olika världar trots att de alla tre bor i Stockholmsområdet. Martin och Esperanza är från förorten, i Martins värld är det inte ens säkert att han kan äta sig mätt varje dag. Alexandra kommer från den lugna och fina förorten med stora hus, nya bilar, märkeskläder och föräldrar som tjänar mycket pengar.

Deras möte denna enda kväll förändrar dem alla. Kanske inte på det sätt som man först tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.